Ha szoktál olvasgatni a blogomon vagy nézed a videóimat, akkor az LCHF és a ketogén étrend kifejezésekkel már sokszor találkozhattál. Ebben a cikkben szeretném tisztázni, melyik mit jelent, és adok néhány szempontot az alkalmazásukhoz.

Mi az a ketogén diéta?

A ketogén diéta egy nagyon alacsony szénhidráttartalmú, normál fehérjetartalmú, magas zsírtartalmú étrend. Egy tipikus ketogén étrend tápanyag aránya a következő: 5-10% szénhidrát, 15-20% fehérje, 70-80% zsír.

Mivel az étrend kevesebb, mint napi 50 g szénhidrátot tartalmaz, egy olyan anyagcsereállapotot idéz elő, amit ketózisnak hívunk. Ketózisban a szervezet ketontesteket termel, és ezeket hatékonyan fel is tudja használni.

A ketogén diéta során a szervezet átáll az alapvetően szénhidrátégető üzemmódból az elsődlegesen zsírégető üzemmódra. Ez pedig rendkívül hasznos, ha a zsírraktárak csökkentése, vagyis a fogyás a cél! Persze, egy jól összeállított ketogén diétának a fogyáson túl sok más egyéb pozitív hatása is lehet, melyekről ebben a cikkben írtam részletesebben.

Mi az LCHF étrend?

Az LCHF lényegében egy betűszó, ami a Low-Carb High-Fat angol kifejezés rövidítése. Jelentése: alacsony szénhidráttartalmú, magas zsírtartalmú étrend. Ez igazából egy gyűjtő fogalom, amibe többféle étrend is belefér. Ide sorolhatjuk a ketogén diétát is.

Tehát azt mondhatjuk, hogy minden ketogén étrend LCHF étrend, de nem minden LCHF étrend ketogén.

Mennyi szénhidrátot és zsírt tartalmazhat egy LCHF étrend? Nos, a válasz nincs kőbe vésve. Irányadóként azt mondanám, hogy kevesebb, mint napi 100 g szénhidrátot, és több, mint 50 energiaszázalék zsírt, de természetesen a pontos mennyiségeket mindig egyénre kell szabni!

Egy LCHF étrend nem feltétlen jelent drasztikusan alacsony szénhidráttartalmú étrendet, ezért nem is feltétlen vezet ketózishoz.

LCHF vagy KETO? Melyiket kezdjem el?

Az esetek többségében azt szoktam javasolni, hogy ha valaki a hagyományos, szénhidrátban gazdag étkezésről szeretne váltani, először inkább kezdje egy lazább LCHF étrenddel (kb. napi 80-100g szénhidráttal). Tapasztalataim szerint, a legtöbb ember már ezzel az étrenddel is viszonylag gyorsan javulást tapasztal a közérzetében és a testsúlyában is.

Ha valakinek jelentős súlyfeleslege van, vagy egyéb egészségügyi probléma (pl. inzulinrezisztencia) indokolja, ezt követően érdemes lehet fokozatosan átváltani a ketogén diétára. Ezen az étrenden még nagyobb fokozatra kapcsol a zsírégetés, és a ketontestek termelése is be fog indulni.