Mi az a carnivore diet? Milyen étrendet jelent, és miért egyre népszerűbb Amerikában? Egy új diétás őrületről lenne szó? Ebből a cikkből kiderül.

Mi az a CARNIVORE DIET?

A carnivore diet kifejezést magyarul húsevő étrendnek lehetne fordítani. Lényege, hogy kizárólag állati eredetű élelmiszereket lehet enni, vagyis húst, halat, belsőségeket, állati zsiradékot, tojást, és esetleg egy kevés alacsony szénhidráttartalmú tejterméket (vaj, sajt). Ez a diéta a vegán étrend teljes ellentéte. A vegánok kizárólag növényi élelmiszereket esznek, a carnovire diétát követők pedig kizárólag állatit.

Extrém?

Nem kicsit! A carnovire diéta a legszélsőségesebb étrend, amiről valaha hallottam. Ezen az étrenden közel NULLA a szénhidrátbevitel! Eddig azt gondoltad, hogy a ketogén diéta szélsőséges? Nos, a carnivore-hoz képest meglehetősen megengedő. A szénhidrát azonban nem esszenciális tápanyag, szóval a szervezetünk elő tudja állítani azt a mennyiséget, amire szüksége van a megfelelő működéshez. Ilyen szempontból, elméletileg a zéró szénhidrátbevitel sem okozhat problémát.

Miért ennénk úgy, mint a húsevők?

Jó kérdés! Azt hiszem, nekem sosem jutott volna eszembe magamtól, hisz a növényi élelmiszerek annyira alapvetőnek tűnnek. De mivel én igyekszem nyitott elmével megvizsgálni az újabb irányzatokat, ezt az étrendet sem akartam mélyebb ismeretek nélkül elítélni. Szóval az utóbbi hetekben utána jártam, miért lehet az jó bárkinek is, hogy csak állati eredetű ételeket eszik.

A carnivore diéta követői a következő pozitív hatásokról számolnak be:

  • Fogyás: ezen annyira nem lepődünk meg, hisz meglehetősen beszűkül a fogyasztható ételek köre.
  • Jobb emésztés: ez már érdekesebb, hisz a hagyományos vélekedés szerint a növényekben lévő élelmi rostok nélkülözhetetlenek a megfelelő bélműködéshez. Nos, ez a vélekedés megdőlni látszik. Egyre több ember tapasztalata bizonyítja, hogy a rostmentes étrend nemhogy súlyosbítja, de sok esetben javíthatja az emésztőrendszer állapotát. Úgy tűnik, néha jót tesz a vastagbélnek, ha nincs annyi dolga.
  • Magasabb energiaszint: talán azért, mert megszűnnek a vércukorszint ingadozások (csak úgy, mint a ketogén diétán)
  • Tisztább gondolkodás: mivel a carnivore diétán is beindul a ketózis, az agy nagy arányban használ ketontesteket energiaforrásul, ami jó hatással lehet a mentális folyamatokra.
  • Gyulladás csökkenése: állítólag a carnivore diétán csökken a szervezetben a gyulladás, és emiatt nagyon pozitív hatással van az ízületi problémákra. Van, aki arról számolt be, hogy a carnivore diétán kigyógyult a reumatoid arthritisből (sokízületi gyulladás).

Mik a tapasztalatok?

Vannak emberek, akik saját bevallásuk szerint már évek óta csak állati eredetű élelmiszereket esznek, semmiféle étrendkiegészítőt nem fogyasztanak, és nagyszerűen érzik magukat. Jól hangzik, de azért én szkeptikus vagyok.

A diéta egyik híres propagálója Shawn Baker, aki 15 hónap carnovire diétázás után csinált egy alapos vérvizsgálatot, amiről egy podcastban beszélt. A laborleleteit is meg lehet nézni. Hát, nem túl pozitív. Azt állítja, hogy szuperül érzi magát, nagyszerűen megy neki a sport (amúgy 51 éves), de a labor leletei egyáltalán nem tökéletesek. Röviden néhány adat:

  • Alacsony HDL-szint
  • D-vitamin szint a normál tartomány legalján
  • Magas éhomi glükóz
  • Magas HbA1C szint
  • Magas urea nitrogén
  • Kifejezetten alacsony tesztoszteronszint

A podcastban részletesen átbeszélték a témát, és mindent ügyesen kimagyaráztak. Mivel én nem vagyok orvos, nem értek annyira ezekhez a dolgokhoz, de én azért nem lennék teljesen nyugodt, ha ennyi eltérés lenne a laborleletemben.

Más carnivore-osok azt állítják, minden értékük szuper, és jobban érzik magukat, mint valaha. Ezt bizonyítékok nélkül nehéz megítélni…

Miért lehet pozitív a carnivore diéta hatása?

Több hipotézist is fel lehet állítani:

  1. Ketózis hatása: mivel a carnivore diétában szinte nincs is szénhidrát, ketózishoz vezet. A magasabb fehérjetartalom miatt nem áll be mély ketózis, de a követői szerint azért ketózisban vannak. Emiatt tapasztalhatják a ketogén diéta előnyeit, amikről bővebben itt írtam.
  2. Extrém eliminációs étrend: mivel csak állati eredetű élelmiszereket ehetsz, ki kell zárnod rengeteg olyan élelmiszert is, ami potenciálisan problémát okozhat. Pl. a búzában lévő glutént, a növényekben lévő FODMAP-okat, és számos egyéb ételallergiát vagy intoleranciát okozó élelmiszert. Ez már javulást okozhat.
  3. Emésztőrendszer tehermentesítése: mivel az állati eredetű élelmiszerekben nincsenek emészthetetlen élelmi rostok, a beleknek sokkal kevesebb ballasztanyagot kell továbbítani. Azt gondolhatnánk, hogy ez székrekedést okoz, de a tapasztalatok szerint egyáltalán nem ez a helyzet. A rostok megvonásával a bélbaktériumok táplálékát is megvonjuk, ami változásokat okoz a bélflórában is. Egyes patogén mikroorganizmusok kiéheztetése akár jót is tehet, de hogy mi történik a pozitív hatású bélbaktériumokkal, arról sajnos nem tudunk semmit.
  4. Fogyás: ha valaki elhízott, és ezen az étrenden sokat fogy, akkor a pozitív változások a fogyásnak is betudhatók. Nehéz megmondani, hogy itt most mi az ok, és mi az okozat.
  5. Kevesebb evés: a diéta követői általában napi kétszer esznek, mivel a fogyasztható ételek nagyon laktatóak. Ez szintén az emésztőrendszer pihenését segíti elő.

Nem okoz tápanyaghiányt?

A carnivore diétát követők szerint az állati élelmiszerekkel minden fontos tápanyagot be lehet vinni, ezért semmi szükség étrendkiegészítőkre. A kritikusok szerint pl. a C-vitamin esetén ez lehetetlen. A diéta propagálói szerint ezen az étrenden nagyon lecsökken a C-vitamin szükséglet, ezért nem alakul ki C-vitamin hiány. Tudományos vizsgálatok híján nem tudni, kinek van igaza…

Mi az én véleményem?

Akkor tudnék releváns véleményt mondani, ha kipróbálnám a carnivore diétát. Ez jelenleg nem szerepel a terveim között, mivel nagyon jól érzem magam a mostani étrendemen. Mivel dietetikus vagyok, elég sok mindent tanultam az egyetemen, amik alapján ezt az étrendet egyenesen veszélyesnek kellene titulálnom, de az utóbbi években kezdem egyre inkább megtanulni, hogy ne zárkózzak el teljesen olyan irányzatokkal szemben, amik nem egyeztethetők össze az egyetemi tanulmányaimmal. Nehéz a dobozon kívül gondolkodni, de azt gondolom, a személyes tapasztalatok számítanak igazán. Ha valaki jelentős egészségjavulást ér el ezzel az étrenddel, azt nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Hogy ajánlanám-e ezt az étrendet? A birtokomban lévő ismeretek alapján nem ajánlanám, hisz nagyon keveset tudunk a hosszabb távú hatásairól. De ettől még nem ítélem el azokat, akik megpróbálkoznak vele. Én úgy vélem, nem ez a legjobb étrend az egészség megőrzéséhez, vagy helyreállításához, de ha tudományos vizsgálatok is születnek a témában, azt nagyon szívesen elolvasom (és talán majd írok róla egy cikket is :)).