Ebből a cikkből megismerheted az LCHF étrend, vagyis az alacsony szénhidráttartalmú és magas zsírtartalmú (Low-Carb High-Fat) étrend öt legfőbb előnyét. Ha eddig azt hitted, a jobb egészséghez a zsírszegény, szénhidrátdús étrenden keresztül vezet az út, ideje újragondolni a dolgot!

1. Hatékony fogyás

Mivel az LCHF étrend segítségével tartósan alacsony szintre tudod csökkenteni az inzulinszintedet, a szervezeted végre át tud állni a zsírégető üzemmódra. Ez mindaddig nem tud megtörténni, amíg magas az inzulinszinted, hiszen az inzulin egy zsírraktározó hormon. Ha azonban alacsony a vércukor és inzulinszinted, a szervezeted fő energiaforrása a zsír lesz. A tested végre hozzáfér ahhoz a rengeteg energiához, ami a zsírszövetben van elraktározva, és ez által rendkívül hatékonyan beindul a fogyás.

2. Éhségérzet csökkenése

Mivel az LCHF étrenden kiegyensúlyozottá válik a vércukorszinted, nem fog 2-3 óránként rád törni az éhség. A szervezeted folyamatosan energiához tud jutni a zsírégetésen keresztül. Automatikusan is kevesebbet fogsz enni, anélkül, hogy szenvednél az éhségtől. Ez még hatékonyabbá teszi a fogyást, és az azt követő súlytartást is.

3. Gyulladás csökkenése

Az LCHF étrend rendkívül hatékonyan csökkenti a szervezetben lévő gyulladást. Ha ízületi fájdalmaktól szenvedsz, ezen az étrenden jelentős javulásra számíthatsz.

4. Magasabb energiaszint

Az LCHF étrenden sokkal több energiád lehet, hisz az energiaellátásod nem az ingadozó vércukorszintedtől függ. Ahogy a vércukorszinted stabilizálódik, és a tested egyre hatékonyabban használja fel a zsírokat, azt fogod tapasztalni, hogy sokkal több energiád van, még akkor is, ha kevesebbet alszol. Ha szellemi munkát végzel, a koncentrációs képességedben is javulást tapasztalhatsz.

5. Jobb egészség

Amennyiben jól van összeállítva, az LCHF étrend egy tápanyagokban gazdag, rendkívül egészséges étrend lehet. A tudományos vizsgálatok, és a gyakorlati tapasztalatok szerint, ez az étrend csökkenti az inzulinrezisztenciát, és kedvező változásokat okoz a vérzsír szintekben is.

És mit lehet enni?

Az LCHF étrend fő összetevői az alábbi élelmiszerek:

  • Alacsony szénhidráttartalmú zöldségek – pl. brokkoli, karfiol, cukkini, spenót, spárga, paprika, káposztafélék, zöldbab, padlizsán stb.
  • Olajos magvak – pl. dió, mandula, tökmag, napraforgómag stb.
  • Alacsony szénhidráttartalmú gyümölcsök: eper, málna, ribizli, avokádó.
  • Húsok és húskészítmények – a zsírosabb változatok is!
  • Halak – friss és konzerv változatban is!
  • Tojás – akár minden nap!
  • Tejtermékek: sajtok, joghurt, tejföl, tejszín, túró stb. – mindenből mehet a zsírosabb változat!
  • Olajok és zsiradékok: pl. extra szűz olívaolaj, vaj, kókuszzsír, libazsír stb.

Az LCHF étrend változatai

A szénhidrátkorlátozás mértéke szerint két változatot különíthetünk el:

1. Mérsékelt szénhidrátcsökkentés: napi 50-100g szénhidrát

Ezt az étrendet annak ajánlom, aki most ismerkedik az LCHF típusú étrenddel, és korábban zsírszegény és szénhidrátban gazdag étrendet követett. A hagyományos étrendhez képest már ez is jelentősen kevesebb szénhidrátot, és több zsírt tartalmaz, de még nem olyan restritkív, mint a ketogén diéta. Ehhez az étrendhez itt találsz mintaétrendet: LCHF mintaétrend fogyni vágyóknak.

2. Ketogén diéta: kevesebb, mint napi 50 gramm szénhidrát (IR-ben max. napi 30g)

Ez az étrend a ketózis állapotához vezet, mely során az agy nagy mértékben használ ketontesteket energiaforrásul. A ketogén diéta rendkívül erőteljes, és – amennyiben jól van összeállítva – fantasztikus hatással lehet az egészségre.

Ezt az étrendet azoknak ajánlom, akik jelentős súlyfeleslegtől szeretnének megszabadulni, inzulinrezisztenciájuk van, vagy egyéb olyan betegségük, amiben a ketogén étrend segíthet (ezekről itt olvashatsz bővebben).

A ketogén diétáról minden fontos információt megtalálsz a KETO TudásBázis felületén. A KETO Alapok nevű kurzusban az alapoktól kezdve minden fontos ismeretet átadok erről az étrendről, és a videókat mintaétrend és írásos segédanyag is kiegészíti.

Ha pedig inkább személyes segítséget szeretnél, itt tudsz bejelentkezni hozzám személyes vagy Skype konzultációra.