A kettes típusú cukorbetegség világszerte járványszerűen terjed, aminek súlyos hatásai vannak az egyének életminőségére, és óriási terhet rónak az egészségügyi ellátórendszerre is. Bár az általános szemlélet szerint a diabétesz egy krónikus és gyógyíthatatlan betegség, vannak szakemberek (köztük én is) akik úgy vélik, a kettes típusú cukorbetegség sok esetben egy visszafordítható állapot. Ehhez azonban minél előbb közbe kell lépni a megfelelő terápiával.

Ebből a cikkből megismerheted a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának fázisait, és azokat az életmódbeli eszközöket, melyekkel megállíthatod, vagy akár vissza is fordíthatod a betegség kialakulását.

1.FÁZIS

A cukorbetegség kialakulásának első fázisában még nem jelentkeznek feltűnő tünetek, de már elkezd kialakulni az inzulinrezisztencia. Az inzulinrezisztencia azt jelenti, hogy a sejtek ellenállóvá válnak az inzulin hatásával szemben, ezért az inzulin nem tudja olyan hatékonyan ellátni a feladatát. Emiatt a hasnyálmirigy több inzulint termel, hogy a vércukorszintet a normál tartományba tudja csökkenteni a szénhidrátdús étkezések után.

Az első vészjósló jel tehát az, hogy a szervezet az étkezések után több inzulint termel a normálisnál (hiperinzulinémia). Erre sokszor nem is derül fény, hisz, mint mondtam, nem jár feltűnő tünetekkel. Esetleg azt tapasztalhatod magadon, hogy ha gyorsan felszívódó szénhidrátban gazdag ételeket eszel (pl. fehér kenyér, tészta, sütemények), utána nem érzed olyan jól magad, és gyorsan újra megéhezel.

Ha objektív mérést szeretnél végeztetni, egy több pontos orális glükóz tolerancia teszt (OGTT), vagyis egy cukorterheléses vizsgálat lehet diagnosztikai értékű. A vizsgálat során meg kell innod 75 gramm glükózt egy pohár vízben. Ezt megelőzően, majd ezt követően is többször vért fognak venni, amiből megnézik a vércukor- és inzulinszinted alakulását. A túl magas inzulinszint arra utal, hogy fennáll a szénhidrát anyagcsere zavara, és a cukorbetegség már elkezdett kialakulni.

Tehát az első fázis jellemzői: a vércukorszint még megfelelő, de az inzulinszint már magasabb a normálisnál a szénhidrátdús étkezések után. Mivel az inzulin fokozza a zsírraktározást, ebben a fázisban gyakran jelentős hízás is történik.

2.FÁZIS

Ebben a fázisban az inzulinrezisztencia tovább fokozódik, ami ahhoz vezet, hogy már nemcsak az inzulinszint, de a vércukorszint is elkezd megemelkedni. Kezdetben csak a szénhidrátban gazdag étkezések után alakul ki magas vércukorszint, de később már az éhomi vércukorszint is magasabb lesz az ideálisnál.

Ezt az állapotot nevezzük csökkent glükóz toleranciának, ami egyértelműen a prediabétesz állapotát jelenti, vagyis a cukorbetegség előszobája.

Aki ebben a fázisban van, az általában már jelentős súlyfelesleggel rendelkezik, ami tipikusan a hasi régióra lokalizálódik (hasi elhízás). Ezzel együtt általában megjelenik a magas vérnyomás és a magas trigliceridszint is.

3.FÁZIS

Ebben a fázisban már jelentkeznek a cukorbetegség tipikus tünetei. A súlyos inzulinrezisztencia miatt a vércukorszint már jelentősen megemelkedik. Az éhomi vércukorszint 7 mmol/l fölött van, és a szénhidrátdús étkezések után is igen magas értékek mérhetők (akár bőven 10 mmol/l fölöttiek is). A beteg szájszárazságról, állandó szomjúságról és gyakori vizelésről számolhat be. A lehelete acetonszagúvá válhat.

Az esetek nagy százalékában sajnos csak ekkor derül fény a cukorbetegségre, noha az első fázis óta már jó néhány év eltelt. Ilyenkor gyakran már nemcsak gyógyszert, hanem inzulinkezelést is felír az orvos. Mivel általában magas vérnyomás és kóros vérzsírszintek is társulnak a diabétesszel, valószínűleg ezekre is gyógyszert kell szedni. És mivel a legtöbb cukorbeteg jelentős súlyfelesleggel is rendelkezik, a fogyás is a kezelés céljai között van.

4.FÁZIS

Sajnos a legtöbb cukorbeteg a 3. fázis után még tovább megy. Ezért is hívják ezt progresszív betegségnek. Amennyiben az étrend és az életmód nem megfelelő, a 4. fázisban kialakulnak a cukorbetegség szövődményei, vagyis olyan betegségek, melyek a magas vércukor- és inzulinszint hosszú távú következményeként alakulnak ki.

Ilyen betegség például a retinopathia (a szem károsodása, ami akár vaksághoz is vezethet), a neuropathia (az idegek károsodása, ami pl. érzéskiesést okozhat a lábakban), a nephropathia (a vese károsodása, ami akár teljes veseelégtelenséghez vezethet), az atherosclerosis (érelmeszesedés, ami szívinfarktushoz vezethet), és mindezek következtében az úgynevezett diabéteszes láb kialakulása, ami nem ritkán amputációt tesz szükségessé.

 

LÉPJÜNK KÖZBE!

Nem kellene ennek így lennie! Ha időben közbe lépünk, a cukorbetegséget vissza lehet fordítani! Ezt számos sikertörténet, és tudományos vizsgálatok is igazolják (lásd ebben a cikkben).

Az alábbiakból megtudhatod, melyik fázisban, milyen életmódváltoztatások lehetnek szükségesek a szénhidrát anyagcsere állapotának javításához, és a cukorbetegség progressziójának megállításához.

1.FÁZIS

Ha felismerted, hogy Te ebben a fázisban vagy, gratulálok! Tudd, hogy nagyszerű esélyeid vannak arra, hogy egy lépést se menj tovább a cukorbetegség felé vezető úton. Persze ehhez a kezedbe kell venned az irányítást, és komolyan meg kell változtatnod az életmódodat. Mivel a hiperinzulinémia már kialakult, mindenképpen egy csökkentett szénhidráttartalmú étrendre lesz szükséged. De mivel még csak enyhe inzulinrezisztenciád van, nem szükséges, hogy drasztikus szénhidrátcsökkentésben gondolkodj. Egy mérsékelt szénhidráttartalmú étrend (egyéntől függően kb. 80-150 gramm között) már segíthet, főleg, ha az az étrend jól van összeállítva, és bővelkedik tápanyagokban.

Ha a megfelelő étrendet rendszeres testedzéssel is kiegészíted, még tovább javíthatod az inzulinérzékenységedet. Azt javaslom, kardio és erősítő típusú mozgásokat is végezz!

2.FÁZIS

Mivel itt már súlyosabb az inzulinrezisztencia, az életmódváltást is szigorúbban kell venni. Az étrend tekintetében itt már egy szigorúbb szénhidrátcsökkentésre lehet szükség, jellemzően napi 100g szénhidrát alatti bevitelre. Ha jelentős túlsúlyod is van, akkor egy ehhez hasonló energiaszegény LCHF étrend sokat tud segíteni, de akár egy szigorúbb ketogén diéta is hatásos lehet számodra (amiről itt tanulhatsz).

Emellett szintén nagyon fontos a rendszeres testedzés, ideálisan legalább heti 3×1 óra. Az erősítő edzés és a magas intenzitású intervall edzések rendkívül hatékonyan javíthatják az inzulinérzékenységet.

3.FÁZIS

Ha már kialakult a cukorbetegség, akkor az életmódterápiát mindenképpen össze kell hangolni a gyógyszeres terápiával, ezért az étrendi változtatásokat érdemes átbeszélni az orvosoddal is!

Mivel ekkor már igen súlyos az inzulinrezisztencia, a legjobb eredményeket valószínűleg a ketogén diétával érheted el. Ahogy ebben a cikkben is írtam róla, a ketogén diéta sokaknál még ebben a stádiumban is segíthet visszafordítani a cukorbetegséget. Ráadásul a ketogén étrenddel a fogyás is jelentős lehet, ami az inzulinérzékenység jelentős javulásához vezet. (További infó a ketogén diétáról a KETO TudásBázison)

Természetesen a rendszeres testmozgás ekkor is nagyon fontos, amihez egy hozzáértő edző vagy gyógytornász segítségét is érdemes kikérni.

4.FÁZIS

Aki már eljutott idáig, az igen nehéz helyzetben van. Mivel már szövődményes cukorbetegségről van szó, és a betegnek számos gyógyszert kell szednie, a megfelelő kezelés csakis teamben történhet. A diabetológusnak, a dietetikusnak és a gyógytornásznak is fontos szerepe van abban, hogy a betegség progressziója megálljon – a betegről nem is beszélve! Véleményem szerint, még itt sincs minden veszve, és nem szabad feladni a reményt, de tudnod kell, hogy nem lesz könnyű felvenned a harcot a betegséggel. Igen nagy elszántságra, türelemre és jó szakemberekre lesz szükséged ahhoz, hogy vissza tudd szerezni az egészségedet.

Rendkívül fontos, hogy a kezelés minden eleme teljesen egyénre legyen szabva, ezért általános tanácsokat nem is tudok adni. Itt már tényleg több szakember együttes tudása szükséges ahhoz, hogy egy biztonságos és hatásos kezelési tervet lehessen összerakni.

 

Összefoglalás

Ennek a cikknek van egy jó és egy rossz híre. A rossz hír az, hogy a cukorbetegség, megfelelő kezelés hiányában, egy progresszíven romló állapot lehet, ami súlyos szövődményekhez és korai halálhoz vezethet. De itt nincs vége!

Van jó hír is: a cukorbetegség nem kellene, hogy egy progresszíven romló állapot legyen! Megfelelő életmóddal a diabétesz sok estben visszafordítható betegség!

Ha felismerted, hogy benne vagy valamelyik fázisban, ismerd fel azt is, hogy a Te felelősséged a változtatás! Egyedül Te tudod megváltoztatni az életmódodat, és ez hatalmas felelősség. Persze a gyógyszerek is segíthetnek valamennyit, de a megfelelő étrendet, a rendszeres testmozgást, és a lelki egészséget egyetlen pirula sem pótolhatja!

 

 „Amit ma megteszel, javíthat az összes holnapodon.”

Te megteszed a tőled telhetőt?